Centraal inzicht en data-gedreven werken met ATOSS Optimal Warehouse


Een optimale personeelsplanning begint met data

ATOSS Optimal Warehouse is een centraal sturingsmechanisme om de personeelskosten binnen jouw warehouse te beheersen. Ook helpt het met inzicht krijgen in over- en onderbezetting en datagestuurd werken. Een bijkomend voordeel is de integratie van (en communicatie met) uitzendbureaus, waardoor je grip krijgt op het totale personeelsbestand.

Warehouse

Dat is wat ATOSS Optimal Warehouse klanten als Blokker, DPD en Flextronics biedt

Om tot de meest optimale personeelsplanning te komen heb je de volgende vijf cruciale componenten nodig, die alleen binnen een geïntegreerde aanpak leiden tot een optimale beheersing van je warehouse:

  • Datagestuurde forecasting
  • Employee engagement
  • Capaciteitsplanning van het gehele personeelsbestand
  • Automatische planning
  • Tijdmanagement

Met onze aanpak begeleiden wij de verandering van de huidige situatie naar een optimaal warehouse.

Neem contact op

Datagestuurde forecasting

De forecast binnen veel warehouses wordt bepaald door een mix van PDF en Excel bestanden, gecombineerd met ervaring en intuïtie. Het gevolg is dat de bezetting niet aansluit op de vraag. 

Hoe zou het zijn om te werken op basis van historische gegevens, trends en specifieke componenten zoals aantal pakketten en/of orderregels? Dit geeft vroegtijdig, objectief en datagestuurd inzicht in de personeelsbehoefte.

Employee engagement

Het gebrek aan arbeidskrachten is een grote uitdaging op de huidige markt. Het is daarom van groot belang om de mensen die je hebt te behouden. Het beïnvloeden van hun agenda is daarbij een belangrijk aspect. Bied medewerkers de tools om hen hierbij te betrekken. Voorkeuren en beschikbaarheid opgeven, diensten ruilen en ondersteuning bij zelfroosteren zijn slechts enkele voorbeelden.


Capaciteitsplanning

Warehouses in Nederland zijn structureel onderbezet. De pieken in het volume worden opgevangen met uitzendkrachten. Het is daarom van groot belang dat je vroegtijdig inzicht hebt in het aantal benodigde medewerkers. Naast het aantal zijn ook de locatie, kwalificaties, start- en (open) eindtijden van belang. Datagedreven capaciteitsplanning biedt inzicht op lange termijn en stelt je in staat om over- en onderbezetting centraal te managen. Nieuwsgierig geworden? 

Download factsheet

Download Capaciteitsplanning Factsheet

Automatische planning gebaseerd op de vraag

Er zijn drie factoren belangrijk voor een goede planning. De klant, het bedrijf en de werknemer. Datagestuurde forecasting helpt om de veranderende vraag van de klant te voorspellen. Natuurlijk moet er rekening worden gehouden met afgesproken SLA's en moeten cut-off tijden worden gehaald. Dus moet je dynamisch kunnen op- en afschalen.

Daarbij komt het belang van het bedrijf in het geding. Diensten moeten worden geleverd tegen minimale kosten, bij voorkeur volledig op tijd. Hierbij moet rekening worden gehouden met verborgen kosten zoals saldi voor overwerk, tijd voor tijd en jaaruren/flextime. Vaak plannen teamleiders decentraal in aparte Excel-bestanden. Op deze manier is het onmogelijk om centrale sturing te creëren, met als gevolg kostbare overbezetting, het niet naleven van regelgeving en veel administratieve lasten voor de duurste mensen, die je ook liever op de werkvloer ziet.

De rol van de werknemer wordt steeds belangrijker - zie ook employee engagement. Het aantal factoren waarmee een planner rekening moet houden is dan ook groot. Een datagestuurde geautomatiseerde oplossing is nodig om rekening te houden met roosters, voorkeuren, wisseldiensten en eerlijkheid. Dit is een moderne manier om een goede werkgever te zijn en maakt het mogelijk zelf te plannen.

Tijdmanagement

De laatste fase voor de uitbetaling is het tijdmanagement. Het correct berekenen van de juiste uren, inclusief toeslagen voor nacht- en/of weekenddiensten enz. Bovendien zijn de berekende gegevens directe input voor je planning - hoe staat het met de jaarlijkse urennorm/flexibalans? Daarnaast, ook van cruciaal belang om compliant te blijven, alleen een directe integratie tussen planning en tijdmanagement maakt het mogelijk de ATW, WAB en bedrijfsspecifieke regelgeving (pro-)actief te beheren.

Andere onderwerpen die een grote rol spelen:

  • Integratie met hardware terminals.
  • Access control / toegangscontrole
  • Kwalificatiemanagement

Onze aanpak

De expertise binnen de contractlogistiek komt niet alleen tot uiting in de vooraf gedefinieerde best practices binnen de oplossing. Het is de totale aanpak. Vanaf het advies in de verkoopfase, de technische implementatie door onze ervaren consultants. En vooral van het begeleiden van deze verandering naar je eindgebruikers. Van het definiëren van doelprocessen, het opleiden van deskundige gebruikers tot het zorgen voor een optimale adoptie onder je medewerkers - wij beheersen alle aspecten.

Interview Blokker

Interview Blokker

Bekijk de voordelen van Blokker na de implementatie naar een integraal Workforce Management systeem.