Do it yourself! Ook voor werktijden

Met het model "Werktijd op Maat" stelt Hornbach normen op voor flexibele werktijdregelingen. Hoe ziet dit er in de praktijk uit en wat betekent het model voor werknemers?

Lees nu meer

Drieluik van werknemerstevredenheid, bedrijf en klanten

Het tekort aan geschoold personeel stopt niet bij de retail sector. Hoe gaat een grote retailer als Hornbach om met deze uitdaging? Hoe wordt de "perfecte driehoek van interactie" gecreëerd? Voor de doe-het-zelver staan zowel een optimale klantenservice als verkoopoptimalisatie op de agenda. Maar net zo belangrijk zijn rechtvaardigheid en de werk-privébalans voor werknemers. Jens Steinhorst, HR IT consultant, geeft er zijn kijk op.

Hornbach: How do you balance the interests of the company and the employees

In dit webinar legt Jens Steinhorst, HR-IT-Consultant bij Hornbach, uit hoe de belangen van bedrijven en werknemers met elkaar kunnen worden verzoend.

Drie vragen, drie antwoorden van Jens Steinhorst, HR IT Consultant bij Hornbach

Hoe maakt u tegenwoordig gebruik van Workforce Management?

HORNBACH Baumarkt AG gebruikt ATOSS in alle winkels, logistieke centra en hoofdkantoren in negen landen. In totaal betekent dit meer dan 25.000 gebruikers op meer dan 170 locaties. Er wordt een breed scala aan modules gebruikt, variërend van tijdmanagement en geautomatiseerde personeelsplanning tot Staff Center Mobile. De salarissystemen in alle negen regio's van HORNBACH zijn gekoppeld aan ATOSS. Bij de keuze voor een aanbieder was het voor ons belangrijk om een uniform systeem voor de hele organisatie te hebben en een betrouwbare partner op de achtergrond.

Wat is het grootste voordeel van jullie Workforce Management-oplossing?

Het doel van de introductie was om klantgerichtheid, winstgevendheid en personeelsgerichtheid met elkaar in evenwicht te brengen.

Door processen en workflows te digitaliseren, konden we de handmatige inspanningen aanzienlijk verminderen. Dankzij de grotendeels geautomatiseerde personeelsplanning zorgen we voor een sterk klantgerichte planning en kunnen we zowel nauwkeuriger als efficiënter plannen. Daarnaast hebben we onze modellen voor Het Nieuwe Werken zoals " werktijd op maat" geïmplementeerd en we reproduceren deze ook in ATOSS. Dit omvat workflows, dienstmodellen, saldi, rapporten en nog veel meer.

Door processen en workflows te digitaliseren, konden we de handmatige inspanningen aanzienlijk verminderen.Jens Steinhorst


HR-IT-Consultant, Hornbach


Medewerkers worden betrokken bij de processen via de Self Services en kunnen hun eigen werktijden aanzienlijk beïnvloeden via de werktijdvoorkeuren. Er is ook een hoge mate aan transparantie met betrekking tot de tijdregistratie. Fouten en overtredingen van de wet worden geminimaliseerd door de proactieve waarschuwingen van taakmanagement.

Welke uitdagingen gaan jullie in de toekomst oplossen met Workforce Management?

Op dit moment ligt de focus op het koppelen van SAP SuccessFactors aan ATOSS in de zin van een compleet HR-systeemlandschap. Daarnaast gaan we onze personeelsplanning verder optimaliseren en willen we medewerkers nog meer flexibiliteit en vrijheid geven. We hebben vanuit veel regio's verzoeken ontvangen om medewerkers zelf in te laten roosteren. 

Bron: ATOSS Jaarverslag 2022


Bent u geïnspireerd geraakt?

We beantwoorden graag uw vragen over hoe ook u meer flexibiliteit kunt brengen in de werktijdregelingen van uw organisatie. Neem contact met ons op en we ontdekken samen uw potentieel!

Neem contact op